تحلیل تقابل های دوگانه در مجموعه «جایی دیگر» گلی ترقی
نویسندگان
چکیده
تحلیل زبان داستان، بررسی معانی ثانوی آن اعم از معنای ثانوی اصلی و معانی ثانوی جانبی داستان و کشف ارتباط پیچیدۀ آن ها با یکدیگر است. از منظر این پژوهش، معنای ثانوی اصلی در داستان، همان درونمایۀ آن است که معانی برآمده از عناصر و شگردهای داستان بدان دلالت دارند و در ارتباط با هم، شبکۀ پیچیدهای از معانی ثانوی داستان را تشکیل میدهند. این جستار، در خوانش مجموعه داستان «جایی دیگر»، اثر گلی ترقی، شگردهایی را بررسی کرده که به معانی ثانوی یا درونمایۀ مشترک این داستانها دلالت داشته باشند. این شگردها ذیل عناصر داستانی مانند شخصیت، مکان، زمان، عناصر طبیعی، آب و هوا و عناصر واژگانی متن قرار میگیرند و در ارتباط با هم، درونمایۀ مشترک این مجموعه را القا میکنند. این درونمایۀ مشترک، در یک چارچوب تقابلی، «از خود بیگانگی و آشنایی» است که بر محوریت سفر قرار دارد؛ این تقابل یکی از مفاهیم مهم در عصر مدرن است که در این مجموعه، از طریق بهکارگیری ساختار تقابلی برای هریک از عناصر داستان، القا میشود. این جستار با بررسی ساختارهای تقابلی هریک از این عناصر، به شبکۀ معنایی متقابلی دست مییابد که درونمایۀ یا معنای ثانوی مشترک مجموعه داستانها است.
منابع مشابه
تحلیل تقابلهای دوگانه در مجموعه «جایی دیگر» گلی ترقی
تحلیل زبان داستان، بررسی معانی ثانوی آن اعم از معنای ثانوی اصلی و معانی ثانوی جانبی داستان و کشف ارتباط پیچیدۀ آن ها با یکدیگر است. از منظر این پژوهش، معنای ثانوی اصلی در داستان، همان درونمایۀ آن است که معانی برآمده از عناصر و شگردهای داستان بدان دلالت دارند و در ارتباط با هم، شبکۀ پیچیدهای از معانی ثانوی داستان را تشکیل میدهند. این جستار، در خوانش مجموعه داستان «جایی دیگر»، اثر گلی ترقی، ش...
متن کاملتحلیل کهن الگوییِ داستان جایی دیگر از گلی ترقی
تصاویر کهن الگویی میراث ناخودآگاه فردی و جمعی انسان در طول تاریخ است که در ادبیات از طریق ذهن خلاق و حساس هنرمندان به فعلیت می رسد. این مقاله بر آن است که رمان جایی دیگر اثر گلی ترقی را برمبنای نظریات یونگ بررسی کند. در این پژوهش، کهن الگوهای خود، آنیما و آنیموس، سفر، پیر خردمند، نقاب، سایه و سرانجام فرایند فردیت و تولد دوباره در داستان تحلیل می شود و مشخص می گردد که پیرنگ و نقش شخصیت های داس...
متن کاملاسطورۀ «یاد و فراموشی» در «درخت گلابی»ِ «گلی ترقی»
نمونههای فراوانی از اسطورۀ «یاد و فراموشی» را میتوان در میان اقوام، قبایل و تمدنهای مختلف یافت. این بُنمایه اصیل همچون موتیفی تکرار شونده، در پیرنگِ رمانها و داستانهای کوتاه معاصر به چشم میخورد. هدف پژوهش حاضر، معرفی و تحلیل نمونهای از اسطورۀ «یاد و فراموشی» در یکی از داستانهای نویسندگان معاصر ایران است. داستان «درخت گلابی»ِ«گلی ترقی»، روایتی است از فراموشی و سترونی ذهنِ راوی که به یاری م...
متن کاملنامگزینی در رمان خواب زمستانی اثر گلی ترقی
رمان خواب زمستانی نوشتۀ گلی ترقّی از داستانهای معاصر فارسی محسوب میشود که در آن نویسنده از نماد، اسطوره و کهنالگو بهره برده است. در خوانش هر داستانی ازجمله این داستان چرایی انتخاب نام برای شخصیتها یا علّت استفاده از صفت، ضمیر و... بهجای نامها و یا دلیل بدون نام بودن شخصیتها ذهن هر خوانندهای را درگیر میکند. هدف از این پژوهش نیز بررسی و تحلیل نام شخصیتها در داستان خواب زمستانی است. در پژ...
متن کاملتحلیل تقابل دوگانه در داستان جمشید برپایة نظریه لوی استروس
تقابل دوگانه سازندة بنیادین داستان جمشید است و دو دورة سپاس و ناسپاسی را در این داستان مشخص میکند. در ژرفساخت تقابل دوگانة این داستان، دو اصل مهم به نام «پر بهادادن به پیوند خویشاوندی» (OOK) و «کم بهادادن به پیوند خویشاوندی» (UOK) وجود دارد. اصل اول به همة رویدادها در دورة سپاس جمشید، مفهومی مثبت و اصل دوم به همة رویدادها در دورة ناسپاسی او، مفهومی منفی داده است. هر رویدادی در دیدگاه تقابل دو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرجلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۲۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023